Arkki saapuu Etiopiaan |
Etiopian kansalliseepoksen Kebra Negastin mukaan kaunein
nainein maan päällä, (huom. hänellä sanottiin olevan karvaiset sorkkajalat) Saban kuningatar Makeda, Aksumin muinainen hallitsijatar, matkusti
Jerusalemiin kuningas Salomon viisauksia kuulemaan (vrt. 1. Kun. 10 ja 2. Aik. 9). Salomo viehättyi kovasti
kuningattaren kauneudesta ja päätti vietellä tämän ovelalla juonellaan. Salomo
antoi kuningattaren jäädä vieraakseen sillä ehdolla, ettei tämä ottaisi
itselleen mitään kuninkaalle kuuluvaa. Kuningatar, rikas kun oli itsekin,
tyrmistyi Salomon epäilyistä ja suostui sopimukseen. Kuningas Salomo järjesti
isot pidot, joissa kuningatar söi suolaista ja mausteista ruokaa vatsan
täydeltä. Yöllä kuningatar heräsi kovaan janoon ja unenpöpperöissään kurotti
lähimmän vesiastian luo. Juotuaan vettä kuningas Salomo voitonriemuissaan
riensi ilmoittamaan, että kuningatar oli ottanut hänen omaisuuttaan. Kuningatar
yritti väittää vastaan sanoen, että sehän on vain vettä, johon Salomo totesi
viisaana, että mikään ei ole arvokkaampaa maan päällä kuin vesi. Tämän vierailun
tuloksena Sheban kuningatar synnytti pojan, Menelikin, ja näin Etiopian
kuninkaallinen suku sai alkunsa. Ehkä Salomo sai lopulta katua tekosiaan, sillä
Menelik palasi aikanaan omalta Jerusalemin matkaltaan laukku hieman
painavampana. Liitonarkki kulkeutui nimittäin hänen mukanaan likavaatteiden
seassa Etiopiaan.
Aasit pääsivät paikallisen oppaan mukana katsomaan ensin
aluetta, jota käytettiin muinaisten hallitsijasukujen hautapaikkoina. Samalla
tavalla kuin Egyptin pyramidit, Aksumin obeliskit ja hautakammiot ilmensivät
kunkin hallitsijasuvun mahtia ja rikkauksia. Yhdestä isosta
graniittimöhkäleestä veistetyt obeliskit ikkuna- ja ovikaiverruksineen olivat jotenkin
outo näky keskellä tavallista asutusta. Keskellä aukiota oleva kaikkein
massiivisin pystyssä oleva obeliski vietiin 1937 Mussolinin pröystäilytarpeisiin
Italiaan. Takaisin Aksumiin se saatiin vuonna 2005 pitkien diplomaattisten
neuvotteluiden jälkeen.
Aksumin viehättävyys piilee myös siinä, miten pitkä historia
ja nykyhetki lomittuvat tosiinsa hauskalla tavalla. Obeliskikentän toisessa
päässä on Sheban kuningattaren kylpypaikaksi kutsuttu allas, josta paikalliset
käyvät hakemassa vettä pyykinpesua varten. Vuohet ja aasit juoksentelevat
sulassa sovussa siinä sivussa. Vähän kauempaa 80-luvun lopussa paikalliset
maanviljelijät löysivät sattumalta Rosettan kiven etiopialaisen version, johon
on kolmella kielellä kirjattu legendaarisen kuningas Ezanan urotekoja. Siellä
se seisoo keskellä ei mitään pienessä majassa juuri siinä paikassa mistä se
löytyikin.
Vuohi nettikahvilassa |
Aasit tutustuivat myös kristillisen historian mystiseen
puoleen ja suuntasivat lounastauon jälkeen viereiselle kirkkoalueelle, Etiopian
ortodoksien kaikkeinpyhimpään. Vanhaan kirkkoon sai tutustua vain miespuolinen
aasi, joten sillä välin toinen aasi tyytyi kiertelemään uudemmassa kirkossa,
joka jo opaskirjan varoitusten mukaan oli näkemisen arvoinen erityisesti siitä
syystä, että se kertoo lähinnä rakennuttajansa Haile Selassien hirveästä mausta.
Esteettistä silmää se ei kyllä miellyttänyt, mutta tuttuja kertomuksia oli kiva
bongailla seiniltä. Lopuksi aasit saivat muiden kuolevaisten kanssa tyytyä vain
vilkuilemaan kaukaa sitä kaikkein pyhintä kirkkoa, jossa liitonarkin uskotaan
majailevan yhden munkin hellässä hoivassa. Ainakaan mitään kovin erityisiä
värinöitä sieltä suunnalta ei valitettavasti välittynyt tällä kertaa.
Siellä se liitonarkki majailee |
-
Riikka
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti